Преди време постнах във Facebook групата "За старите книги и компютърни изкуства" едни илюстрации от първото издание на "Приказен свят" на Ангел Каралийчев, 1929 г. и около тях се заформи диксусия, заради различния стил на илюстрациите на Илия Бешков. Обещах си да напиша отделен материал. Младият Бешков рисува по различни начини и е любопитно да разгледаме тези ранни илюстрации, за които се е писало малко. И тъй като говорим за илюстрации, разказът ще е по-скоро визуален, отколкото текстови.
"Приказен свят" на Ангел Каралийчев е издаван много пъти. Той съдържа 3 тома: Том 1 - Мечо, Жълтици, Крали Марко, Том 2 - Богородична сълза и Том 3- Трохи за птичките, Крилатият Юнак. "Приказен свят" пртърпява 5 издания в периода 1929-1946, като в различните издания има разлики. След първото издание, в някои издания, от този период, се появяват и други илюстратори, заедно с Бешков. Преди сборниците "Приказен свят", отделните части са издавани като отделни книги- "Мечо", "Богородична сълза" и др. Затова често, в каталозите, първото издание на "Приказен свят" се определя като "второ" за отделните части. Проблем представлява и намирането на всичките издания на "Прикзаен свят" от периода преди Войната, много от тях липсват по библиотеки и техните каталози, вероятно са заменени с с по-новите издания, след Войната. Притежавайки голяма част от тези първи издания, реших да систематизирам екземплярите от своята колекция и илюстрациите на Бешков в тях. Също така, за да се изследва стила на Бешков от 1920-те и 1930-те години, са дадени и други книги от този период, с негови илюстрации (отново от колекцията ми).
Да започнем с томовете на първото издание на "Приказен свят", 1929 г. изд. "Хемус". В екземплярите на автора на този материал (в Т.1 и Т.3), запазени с оригиналните си корици, вътре няма упоменат илюстратора, но в онлайн каталозите е споменат Илия Бешков. Може, обаче, да се види разлика в стила на някои от илюстрациите в Том 1 и Том 3 (различните по стил изображения са отбелязани със *). Да започнем с Том 1, ето за какво става дума:
|
* Т.1, 1929 |
|
Т.1, 1929 |
|
* Т.1, 1929 | | |
Черно-бялата илюстрация е характерна за по-късния стил на Бешков, цветните се различават по стил (в Том 1).
Том 3 от първото издание ("Трохи за птичките", "Крилатият юнак") изглежда така:
|
Т.3, 1929
|
|
Т.3, 1929 |
|
Т.3, 1929 |
Тук, в Т.3, вече и черно-белите, и цветните илюстрации са с характерния за Бешков стил.
Второто издание на т.3 съдържа много характерни и по-нехарактерни за Бешковия по-късен стил илюстрации. Последната илюстрация от този том (по-долу) е особено характерна за Бешков. Като илюстратор в книгата е упоменат Илия Бешков.
|
* Т.3, второ издание
|
|
Т.3, второ издание |
|
Т.3, второ издание |
|
Т.3, второ издание |
Във второто издание на т.1 е споменат като автор на корицата Георги Атанасов, а на илюстрациите- Бешков.
|
* Т.1, второ издание, има малка разлика в надписа на корицата долу
|
|
Заедно с Бешков, като автор на кориците е посочен Атанасов
|
|
Илюстрация от Т.1, второто издание |
|
Ето какви метаморфози претърпява първия том на "Приказен свят" в по-късното (пето) издание от 1946. Сред илюстраторите, заедно с Бешков, се упоменават и Никола и Нева Тузсузови (илюстрацията преди съдържанието, по-долу, вероятно е тяхна). В него няма цветни илюстрации, "Крали Марко" е заменен с други приказки (вероятно илюстрирани от Никола и Нева Тузсузови).
|
* Т.1, пето издание
|
|
Т.1, пето издание |
|
Т.1, пето издание |
|
Т.1, пето издание (вероятно автори на тази илюстрация са Никола и Нева Тузсузови)
|
|
Т.1, пето издание |
В третото издание на Т.2 ("Богородична сълза"), като илюстратор е упоменат Илия Бешков. Може да се твърди, че в този том повечето илюстрации са близки до характерния за Бешков стил.
|
Т.2, трето издание
|
|
Т.2, трето издание |
|
Т.2, трето издание | |
|
Т.2, трето издание |
|
Т.2, трето издание |
Някои от приказките, както споменахме, преди сборника "Приказен свят", са публикувани отделно и тези екземпляри се считат за първи издания на съответните приказки. Редица от тях представляват и библиофилска рядкост. Ето един пример, с "Богородична сълза", 1928 г., илюстрирана от Иван Пенков.
|
Първо издание на "Богородична сълза", 1928, илюстрации от Иван Пенков |
|
Първо издание на "Богородична сълза", 1928, илюстрации от Иван Пенков |
|
Първо издание на "Богородична сълза", 1928 |
Интересни са и илюстрациите на Бешков в други детски книжки от това време. Ето някои от тях, "Малки песни" на Дора Габе, "Юнак Гого" на Асен Разцветников и "Златното яице" на Йордан Стубел.
Във второто издание на "Малки песни", 1929 г., вътре има само черно-бели илюстрации, като илюстратор на корицата и илюстрациите в текста е упоменат Илия Бешков. Илюстрациите на корицата и в текста са характерни за Бешковия стил. Цветната, на корицата, е подобна на тези от Т.3, 1929 (том трети от първото издание).
|
Второ издание, 1929
|
|
Второ издание, 1929 |
В "Юнак Гого" от 1931 г. илюстратор е Илия Бешков. Има цветни и черно-бели илюстрации, характерни за по-късния стил на Бешков.
Разпознаваем е и стила на Бешков в "Златното яйце", 1927 г., на Йордан Стубел. Илия Бешков е упоменат като илюстратор.
|
1927 |
|
1927 |
Онзи стил на Бешков, с който той е изключително разпознаваем, се проявява в "Г-н Свинчок", 2 части, 1932 г.
|
Г-н Свинчок, 1932
|
|
Г-н Свинчок, 1932 |
След 1946 година, илюстратори на "Приказен свят" са Илия Петров, Стоян Анастасов, Любен Зидаров и други. Особено популярни са трите тома с илюстрации на Любен Зидаров, 1982 г.
Изключително интересно е да се видят вариациите в стила на Бешков в периода 1929-1946 години. Някои от илюстрациите дори значително се различават от характерният му стил, например отбелязаните със *. Тяхната експресивност и резки чупки на контура ги прави различни. Възможно е част от илюстрациите на Том 1 на първото издание на "Приказен свят", 1929 г., да са били рисувани в по-ранни години, с различен стил или пък издателство "Хемус" да е добавило някакви илюстрации. Но въпреки различията, всички тези книжки са шедьоври на нашето книгоиздаване, а илюстрациите в тях, едни от най-добрите илюстрации в детски книжки. А Илия Бешков е един от най-талантливите наши художници и карикатурист от световна величина.
Росен Петков- изследовател на книгата като артефакт, rosen@scas.bg